În viaţă apar momente când avem impresia că ceea ce am clădit, s-a ruinat, dar, dacă suntem capabili să o luăm de la capăt, să luptăm cu noile provocări, vom trăi bucuria cunoaşterii unui nou început: aşa s-a născut Tanna și astăzi o vom cunoaște pe Tania, mâna magică a unui atelier de creație…
Bună dimineața, Tania! Mulțumesc că ai acceptat invitația de a-mi răspunde la câteva întrebări.
Bună dimineaţa. Mulţumesc şi eu pentru interesul acordat de a afla mai multe despre proiectul Tanna…
Eu: Spune-mi te rog, care este povestea ce se ascunde în spatele lui ” Tanna Atelier”… care a fost primul obiect creat de tine și de la ce a pornit totul?
Povestea care se ascunde în spatele brandului Tanna nu este tocmai fericită. Iniţial, acum 5-6 ani, împreună cu un asociat, am pus bazele unui proiect asemănător, realizând din piele naturală diferite posetute pentru fetiţe. Pe vremea aceea, lucram de acasă, într-un spaţiu restrâns. Ne-am promovat prin cunoştinţe, prin prezenta pe la mici târguri hand made, iar când am început să avem şi cereri de poşete pentru mame, am creat seturile mamă-fiică. Ulterior, gama de produse s-a diversificat, realizăm genţi pentru dama, rucsacuri, accesorii din piele.
Toate le-am învăţat experimentând, din mers şi din greşeli. Pentru câţiva ani, totul a decurs spre progres, însă cum multe dintre poveştile frumoase au şi un sfârşit, aşa s-a întâmplat şi în cazul nostru. Exact ca într-o căsnicie, când sentimentul că cealaltă parte tratează cu superficialitate situaţia sau nu arata acelaşi grad de implicare, lucrurile nu au cum să funcţioneze optim. Oarecum forţat, am fost nevoită să pun punct unei poveşti în care am investit ani de muncă, de implicare, de devotament. Aşa am început un nou proiect, Tanna, încercând pas cu pas să construiesc un brand stabil şi recunoscut.
Ținând cont de faptul că ești artist handmade și probabil ai o viață socială intensă… unde și cum îți găsești inspirația? Cum decurge o zi din viaţa „Tanna Atelier”?
Nu ştiu dacă noţiunea de <artist> este tocmai potrivită în acest caz. Nu am studiat într-un mediu specializat cum se fabrică poşetele sau cum se realizează tiparele ori cum se combina culorile. Sunt lucruri pe care le-am descoperit şi învăţat experimentând, iar când munceşti cu pasiune, produsele pe care le realizezi devin tot mai frumoase.
O zi din viaţa atelierului Tanna, începe dimineaţa, când la cafea, eu şi echipa mea ne facem planul pentru ziua în curs. În atelier se realizează produse diverse, nu ne plictisim şi mereu căutam să aducem ceva diferit. Pentru că un produs să prindă viaţă, trece prin mai multe etape, odată având tiparul concret realizat, se croieşte, se vopseşte, se coase, se decorează în unele cazuri. Pe lângă crearea produselor, în mare parte, tot noi ne ocupăm şi de partea de promovare, prin postari pe reţelele sociale. Am învăţat câteva elemente de bază şi din marketing-ul online: postari, poze, texte.
Ce îți place și ce iți displace în “lumea handmade-ului”?
Îmi place ideea de a nu fi limitat, de a avea libertatea de a-ţi folosi imaginaţia şi de a da naştere mereu unor lucruri noi. Satisfacţia este imensă când vezi că dintr-o idee, ulterior apare un obiect deosebit şi unicat. De partea cealaltă, dacă ar fi să îmi displacă ceva, aş spune că uneori publicul nu înţelege munca din spatele unui produs hand-made, şi nu estimează preţul corect pentru un asemenea obiect realizat la cerere.
Ce greutăți întâmpini în lumea handmade? Cât de apreciată este munca ta, ce ai învățat până acum și cum te-a schimbat pe tine ca om…
Am întâmpinat foarte multe greutăţi, de la găsirea furnizorilor de materie primă, până la clienţi care nu ridica coletele personalizate. Multe lucruri le-am învăţat din mers şi din greşeli.Foarte multe produse în testare până am ajuns să avem un produs finit bun. Oameni care au venit şi au plecat din firma, nereuşind să se sincronizeze cu ceilalţi în activitatea handmade, care de multe ori în domeniul meu este absolut necesar să se potrivească ca şi puzzle. Cred , sunt sigură că oamenii apreciază încet tot mai mult produsele handmade. Cât despre mine, handmade-ul m-a învăţat că nu exista NU POT, dacă ne dorim ceva orice se poate realiza.
Cum reușești să te menții pe piața românească? Ai un secret?
Nu cred că există un secret care să te menţină pe piaţă. De fapt este despre munca multă, pasiune în ceea ce faci, recunoaşterea greşelilor atunci când apar şi mai este şi despre deschidere faţă de client, să rezonenzi la nevoile lui şi să îi permiţi să intre în lumea ta, să te descopere.
Handmade-ul românesc, hobby sau bussines? Cum a evoluat afacerea ta și care a fost rețeta succesului? Ai un sfat pentru cei la început de drum ?
Despre hand-made se scriu multe, până la urmă toţi ne pricepem să facem câte un lucru produs manual, dar dacă vrei o afacere e nevoie să ai curajul de a risca şi de a îţi dedica în totalitate resursele spre acest obiectiv. Rezultatele nu apar peste noapte, şi probabil din acest motiv mulţi renunţa.
Cred cu tărie că dacă se poate numi reţeta, la mine succesul a venit datorat perseverentei de a evolua şi de a mă depăşi. De asemenea, cum am spus mai sus, lucrurile nu sunt întotdeauna roz, exista ca în orice bussines urcuşuri şi coborâşuri sau staţionari, este important să vrem să trecem de la nivelul de hobby la bussines şi să ne asumăm tot ce presupune acest lucru:acte contabile, angajaţi,organizarea firmei, conducerea unei echipe de oameni, pentru că atunci când trecem de la hobby la bussines este clar că nu ne mai descurcăm singuri cu toate şi trebuie să acceptăm că avem nevoie de ajutor.
Sunt curioasă cum îți promovezi lucrările… spune-mi, online-ul este mult mai de succes decât târgurile handmade? Cum atragi clienții?
În momentul de faţă, piaţa online, în România este într-o continuă creştere, e important să te faci cunoscut în acest mod. Online, ajungi mai repede în fata clientului, şi încercam să ne prezentăm produsele cât mai detaliat, nu doar prin poze cât şi prin mici filmuleţe de prezentare. Pentru noi e important şi feed-backul pe care îl primim, astfel încât să ştim ce e pe placul clienţilor şi ce ar trebui modificat. Totodată, contează şi prezenţa la anumite târguri de profil, produsele pot fi atinse, văzute în mod direct, şi putem vedea reacţia <pe viu> a potenţialilor clienţilor vis-à-vis de ceea ce oferim.
Tanna Atelier are proiecte de viitor? Colaborezi cu cineva sau ești implicată în vreo campanie specială?
Trebuie să recunosc că urmează multe colaborări, sper eu în viitorul apropiat să se concretizeze.De asemenea, Îmi doresc să avem în viitor “porţile deschide” pentru clienţi, de 2 ori pe an să îi acceptăm în atelier şi să participe la crearea unui produs finit, pentru a arăta de fapt cât valoareaza peste preţul plătit acel produs. Căci eu până să ajung să realizez manual un produs nu am apreciat niciodată valoarea unui bun/obiect/îmbrăcăminte cu adevărat.
Există concurență în lumea handmade? În opinia ta care sunt cele mai mari greșeli pe care le face cineva atunci când este la început de drum?
Pe piaţa din România, exista foarte multe afaceri în lumea hand-made, mai mici sau mai mari, dar asta nu trebuie să fie un motiv de descurajare pentru cei care sunt la început de drum. Multitudinea de oferte ne arată ca de fapt exista şi cerere pentru produsele hand-made. Dacă îţi doreşti să creezi un brand, o identitate vizuală în mod profesionist, e nevoie să investeşti în spaţiul în care se lucrează, în website, în materiale de branding. Creaţia necesita timp, e nevoie să fii constant pe drumul tău şi să nu renunţi la primele obstacole.
Cum decurg lucrurile atunci când vine vorba de obiecte personalizate? Ții cont de dorințele clientului sau încerci să-i convingi asupra tematicii obiectului personalizat în funcție de anumite criterii?
De-a lungul timpului am avut tot felul de solicitări pentru personalizarea unor produse. Unele dintre ele, poate la început păreau bizare, nepotrivite, dar un dialog constant între client şi producător, duce în final la realizarea unui produs minunat şi original. În afacerea actuală, cele mai solicitate produse pentru personalizare, sunt rucsacii de copii. Personalizarea se poate face prin alegerea culorii, prin alegerea decorului de pe rucsac. În timpul procesului de creaţie, trimitem poze către client cu variante, pentru a-l ajuta să îşi facă o imagine asupra produsului finit. Deşi oferim sugestii asupra diferitelor combinaţii, încercam să nu intervenim categoric în ideea de bază a clientului.
Comparativ cu piața din afară, cum ai defini handmade-ul românesc? Ce ai schimba dacă ai avea posobilitatea?
Nu ştiu cum este handmade-ul în exteriorul ţării, însă cu siguranţă dacă ar fi să schimb ceva, ar fi percepţia oamenilor şi aşteptările lor legate de un produs handmade. Niciodată nu trebuie privit un produs handmade ca fiind imperfect, el este perfect prin însuşi imperfecţiunile sale.Trebuie să ne educăm publicul să înţeleagă şi să aprecieze produsele în serii mici sau unicate, în defavoarea celor în serii mari produse în China, Turcia, etc.
Definește ” Tanna Atelier ” în trei cuvinte!
Pasiune, genţi, creaţie…
Ai și alte pasiuni înafară de ceea ce știm că faci? Cum faci faţă… presupun că este un consum mare de energie şi concentrare?
Despre alte pasiuni, pot zice că mereu îmi place să meşteresc câte ceva şi nu spun nu niciunei provocări, fie că e vorba de a recondiţiona o mobile veche căreia să-I mai dăm o şansă sau zugrăvitul unei camere. Înainte de a începe efectiv munca în atelier cu piele naturală, decoram obiecte prin tehnica decoupage. Nu stau deoparte nici de croitorie.
Planuri de viitor care așteaptă să iasă la iveală?
Pentru viitor, dorinţa mea este de a consolida brandul şi numele Tanna, să creez un concept unic, să fim constant prezenţi în fata clienţilor. Menţinem ideea de variaţie şi produse noi, pentru a nu ne plafona, iar pentru că există o concurenţă acerbă în acest domeniu, ne străduim să apărem cu ceva nou şi autentic, pentru a ieşi din anonimat şi a menţine interesul clienţilor faţă de produsele noastre.
Draga mea, mulțumesc pentru amabilitatea de a răspunde la întrebări. Sper că nu am fost indiscretă, iar în încheiere spune-le cititorilor un gând bun și unde îți pot vedea, admira sau comanda lucrările.
Mulţumesc şi eu, cu drag am răspuns întrebărilor şi mă bucur că am avut posibilitatea de a deschide porţile atelierului Tanna, pentru a lăsa publicului să pătrundă în lumea noastră. Noi ne continuăm munca, încercând să aducem frecvent lucruri inovative. Produsele Tanna sunt disponibile pe site www.tanna.ro şi deasemenea suntem prezenţi şi în mediul virtual pe reţelele sociale, pagina Facebook este Tanna Atelier.
Felicitări pentru interviu.
Mi-a placut interviul!
Ce de lucruri frumoase!Nu stiam de acest brand