Am întâlnit turişti cu care am legat prietenii şi an de an mă căutau să stabilim împreună noi circuite turistice pentru o vacanţă specială, aşa cum şi-o doreau. Cu unii empatizam din prima clipă, cu ceilalţi aveam ceva de furcă datorită temperamentelor, a stărilor emoţionale.
Faptul că am fost mereu în mijlocul oamenilor m-a ajutat să-mi formez o părere despre fiecare în parte, chiar dacă îi vedeam pentru prima dată. Ca să mă înţelegeţi mai bine, o să încerc să vă explic mai pe larg. Am colaborat de multe ori cu dumneavoastră, cu echipa CND Turism vreme de 5 ani. Ce timpuri frumoase, domnule! Cele mai impresionante momente le-am trăit pe parcursul unor vacanţe în Asia. Am fost călăuza unor vacanţe speciale de neuitat şi cea mai mare mulţumire era să văd oamenii mulţumiţi de serviciile mele, de călătoria în sine.
Vă spuneam că am reuşit de-a lungul timpului să cunosc oamenii. Chiar dacă eram atent la nevoile fiecăruia şi încercam să le fac călătoria cât mai plăcută şi cât mai atractivă, când nu erau atenţi (majoritatea timpului) îmi notam în agendă amănunte ale călătoriei, tabieturile sau mici caracterizări ale fiecărui om pe care îl însoţeam ş.a.m.d. Dacă îmi permiteţi, vă relatez câteva exemple de tipologii de turişti, dintre cei mai des întâlniţi pe perioada carierei mele.
Turistul depresiv
Categoria de vârstă cuprinsă în general între 35-45 de ani. De profesie : muzician, pictor, actor fără pic de talent, scriitor. Personajul este super emotiv, plânge din orice, chiar şi atunci când nu este nevoie. Are nevoie de 1 bax de şerveţele atunci când aşteaptă un răsărit sau un apus de soare. Suferind din dragoste de când s-a născut este încă în căutarea iubirii eterne şi preferă călătoriile lungi, unde crede el că poate scăpa de umbrele trecutului. Destinaţii favorite : Bali, India, Indonezia. Preferă să viziteze templele hinduse în căutarea fericirii şi să-şi descopere latura spirituală.
Turistul depresiv alege o vacanţă în „Insula Zeilor”- Bali pentru muzica, dansurile, meşteşugurile lor şi mai ales că insula găzduieşte 9 temple uriaşe, iar localnicii spun că acestea păzesc insula de spirite răuvoitoare. Despresivul îşi caută alinarea sufletului şi liniştea în Pura Besakih, cel mai sacru templu din Bali, considerat un locaş făcător de minuni. Adoră mâncarea tradiţional asiatică, printre preferinţe se numără gado gado, o salată de legume cu sos de alune. Peisajele de basm din Bali îl fac pe turistul depresiv să-şi dorească o schimbare, mai ales în segmentul emoţional cu care se confruntă. În încercarea de a face ceva diferit, îl poţi vedea câteodată în câteva tentative de suicid surfing. Nu reuşeşte niciodată să se menţină pe placa de surf, dar pentru că timp de 265 de zile pe an sunt valuri excelente pentru practicarea surfing-ului, „motto-ul” depresivului este „Voi mai încerca o dată, voi reuşi!”.
Turistul obsesional
Categoria de vârstă cuprinsă între 40-65 de ani. Profesii : militar, comandor, şef la mama acasă, dictator. Turistul obsesional ştie bine ce vrea. Îşi pregăteşte vacanţele cu 6 luni înainte terorizând personalul agenţiilor de turism(l-am văzut certându-se şi cu echipa CND Turism, bieţii de ei). Ştie precis ce are de vizitat, cât timp să aloce vizitei unui anumit obiectiv turistic şi refuză să colaboreze cu ghizii turistici. Contorizează fiecare secundă în care ghidul vorbeşte la telefon, mănâncă sau işi ia pauză de mers la toaletă. Destinaţii favorite de vacanţă : China, Tibet, Japonia. Este fascinat de construcţiile moderne şi futuriste şi îi place să viziteze oraşe dintre cele mai dezvoltate din China. Adoră bucătăria chinezească, varietatea ingredientelor folosite şi abundenţa condimentelor. Îl poţi observa prin Beijing sau Hong Kong, admirând stilul de viaţă al localnicilor, sau „călare” pe Marele Zid Chinezesc. De cele mai multe ori l-a întâlnit în cea mai populară atracţie din China : Armata de Teracotă-Mausoleul Qin Shihuangdis. O colecţie impresinantă de sculpturi din teracotă care infăţişează armatele lui Qin Shi Huang, unde se estimează că în acel loc au fost îngropaţi peste 8000 de soldaţi. L-am văzut stând pe gânduri, privind trufaş către „armata din pământ”, iar în ochii lui se vedea clar că-şi dorea să fi fost conducătorul acelor oşti : „Dacă aţi fi fost pe mâna mea…”
Turistul entuziasmat-shop addicted
Categoria de vârstă : nelimitată. Profesii : broker, soţii de navigatori, senatori, deputaţi, „pisicuţe” care peste noapte au devenit soţii de milionari etc. Această categorie este obositoare, vrea să viziteze orice colţişor din lume şi să cumpere tone de suveniruri. Destinaţii favorite : India, Turcia, Japonia, Maldive.
Chiar dacă bogăţia şi sărăcia cruntă convieţuiesc împreună, turistul entuziasmat- shop addicted adoră să viziteze oraşul Calcutta din India. Casele de modă şi magazinele de anticariat sunt mereu pline. Printre preferinţele turistului există locaţii exotice unde se poate relaxa şi elibera de maratonul stresul cumpărăturilor. Maldive reprezintă combinaţia perfectă pentru comoditate, lux, confort. Va vizita Muzeul Naţional, Moscheeea Hukuru Miskiiy şi o parte din timpul său va petrece ore în şir în spa-urile cu bazine rotative, camere de abur cu cristale, având parte de nenumărate tratamente tradiţionale de înfrumuseţare până la terapii luxoase avangardiste.
Atmosfera relaxantă, peisajele superbe ale insulelor Maldive fac din turistul entuziasmat- shop addicted să-şi păstreze temperamentul şi să îmbrăţiseze romantismul într-o oază de linişte şi intimitate.
Acestea sunt câteva din zecile de tipologii de turişti întâlniţi de-alungul vremii şi marea mea problemă este următoarea : în ultimile destinaţii turistice am întâlnit trei femei minunate, fiecare dintre ele m-au ameţit cu frumuseţea lor şi le-am catalogat în tipologiile enumerate de mai sus. Ideea este că toate trei mi-au cerut inima şi să le organizez vacanţe speciale în Asia. Nu ştiu ce să mă fac şi cum să o scot la capăt cu ele. Poate îmi daţi voi o idee, câteva oferte turistice…
Mulţumesc pentru timpul acordat citirii acestei mici scrisori, aştept cu nereăbdare răspunsul dumneavoastră.